özgür irade

  • capulcubeybi

    kişinin eylemlerini, arzu, niyet ve amaçlarına göre kontrol altında tutabilme ve belirleme gücüdür.

  • pobeda

    tanrı'nın dahi karışmadığı irade.

    1
  • protonstark

    şuan ki neslin üzerindeki sürü psikolojisi nedeni ile pek bulunmayan bir yeti.

    1
  • maihoshi

    içinde şüphe kıvılcımını taşıyanların, bir gün içsel şekilde edinebilme, içinde bulunabilme şansına sahip olduğu güç.

  • maviolanhap

    olduğunu zannettiğimiz şey. teknoloji ve özgür irade ters orantılıdır.

  • jan

    ancak okuyarak kazanılabilecek yeti.

  • lakerman

    kendi paranı kazandığın zaman elde edebileceğin olgu.

  • iyiniyetli3.kisi

    (bkz: yok öyle bir şey)

    1
  • yer mi lan anadolu cocugu

    şimdi ben konuyu çok uzatmadan birkaç örnek vereceğim siz de gayret edip hemencecik anlayacaksınız. sonra twit kısmında buluşup birbirimizi favlayalım, ok?

    "tanrının "naparsanız napın" gibi bir olayı yok. çünkü tanrı yok. ehe, ne kadar basit değil mi? sdsfsdf. şu anki nesili boklamayın hemen. bu çorba evresinde bulunan ilkel atalarımızdan bu yana olmayan bir şey. şüphe kıvılcımını taşıyan tek canlı ateş böcekleridir bu arada. teknolojinin ise konumuzda hiçbir suçu günahı yok. hele ki okuyarak kazanabilecek yegane yeti osurmadan sıçmadır. kendi paramı kazanıyorum ve hala özgür iradem yok."

    gökhan özen, "sana yine muhtacım" albüm kapağından alıntı.


    benim düşünceme göre özgür irade, evrende mutlak olmayan hiçbir şey yaşanmaz olduğundan ötürü imkansızdır. yani, her atomunun kaçınılmazlardan oluştuğu bir sandalye kendi kendine bir tercih yapamaz. bu sandalye her ne kadar kendini bilinç sahibi olarak görse de, hatta bundan dolayı kendi tercihlerini kendisinin yaptığını düşünse de, işin aslı onu meydana getiren herbir atomun gerek kendi doğası gereği, gerekse çevresel etmenlerle davranış çeşitliliğine bürünmesi olabilir.


    şöyle bir örnek verelim. sizin birine sarılma isteğinizin altında özgür iradeden daha çok oksitosin hormonunuzun sosyal veya çevresel etmenler sebebiyle sarılma ihtiyacı duymanızı sağlaması olabilir. sosyal: ağırlıklı olarak mutsuzluğun hakim olduğu bir dönemdesinizdir, hayatınızda bazı şeyler yolunda gitmiyordur, yalnız hissediyorsunuzdur, korkuyorsunuzdur vs.. çevresel etmen: bahar gelmiştir, çikolatayı fazla kaçırmışsınızdır, birisi içkinize nuri alço damlatmıştır vs...

    şimdi bu örnek karşısında "hayır yeaa ben o kişiye sarılabilirim de sarılmayabilirim de, bu tamamen benim elimde" diye düşünebilirsiniz. ama yanılırsınız. sarılmanızı mutlak kılan bir koşullar oluşmuşsa sarılırsınız, oluşmamışsa sarılmazsınız. bunun aksi olamaz. siz her ne kadar "ben istedim/istemedim" diye düşünüp bunu bir bilince yorsanız da, biyolojik ve sosyal koşullar size neyi isteyip istemeyeceğinizi kurgular. siz de buna "ben yaptım" dersiniz. bok sen yaptın!

    1
  • galactusmorg

    insanoğlunun pek çok zinciri vardır yaşamında. bazen öyle bir duruma gelir ki, zincirleri için yaşamaya başlar, kanıksar onları. zincirlerden ağaçlar büyütür, sarmaşıklar ve dallar. onlar öyle bir hal alır ki bazen hareket etmesi güçleşir. işte bu hareket(sizlik) alanı içerisinde insan, kaderi sorgular. "kader varsa özgür iradem yok mu" der.. ama bunu sorarken gündelik telaşların kölesi olduğunu bilmez, bazen öz evladının bile ona zincir olduğunu, bazen işini kaybetme korkusunun, bazen geçim sıkıntısının bazen de hayallerinin peşinde koşma tutkusunun onun etrafını sardığını göremez ve kendini özgür zanneder. işte tüm bunların arasında, zincirlerini görmeksizin kaderi suçlamaya başlar, iradesinin olduğunu savunur. iradesi elbette vardır, ama bunu kendine ispatlayıp işini bırakabilir mi? kaderin ona ne getireceğini bilemez değil mi? aklında binbir soruyla başbaşa kalır. işini bıraktıktan sonra yolunun nasıl belirleneceğini bilmez ve kader algısı oluşur. irade kaderin çukurudur..

    1
  • benjackinkirikkalbiyim

    özgür irade varsa kader neden var? kader varsa özgür irade neden var?

    bunu da müslümanlar açıklasın.

  • yorgo

    bir varlığın özerk öz ifadesinin kavramsal aracı ortamıdır. bu, doğanın potansiyellerinin ifade edilmesine olanak veren yenilikler için bir araçtır. var olan her şey'in incelik ve nüansları onun aracılığıyla keşfedilir ve durmaksızın değişen çeşitlilikle tezahür eder. özgür iradeye atfedilen kendini ifade etme özgürlüğü, aslında varlığın farklı durumlarında farklı farklı tezahür eden tüm enerjinin doğası gereğidir.

    1
  • drunkpilgrim

    etkilenmemiş saf karar ve düşünce mekanizması değildir.

    o dediğimiz varoluşumuzun saf halidir ki o spiritüel bir konudur.

    geçmişimiz ve dış etkilerin bizdeki etkisi, beynimizin 'ben' diyen sol lobu tarafından idare edilir.

    üç boyutlu bir varlık türü olan insan için de bu doğaldır. tüm bu etkilerle alınan kararlar da kendi doğasının özgür iradesidir.

    işin dallı budaklı kısımları elbette var ama onlar dediğim gibi spiritüel bir alanda tartışılabilir.

    1
  • azazil

    tüm dış etkenlerden uzak bir şekildeyken zaten karakter dediğimiz şeyden bahsedemeyiz. karakteri, kişiliği oluşturan şey dış etkenlerdir. yani tüm etkenlerden uzak bir şey varolabilir ama karakteri varolmaz. böylece bırakın özgürü, irade yoktur. bu dış etmenler karakteri oluşturuyor diye, o karakterin toplum baskısından kaçınmadan ortaya koyacağı iradeye özgür iradeden uzak diyemeyiz. birtakım kaygılar altında ortaya konan irade özgürlükten uzaktır. ayhh işte dış etkenler olmadan seni sen yapan şeyler oluşmayacağı için iradenin kendisi olmaz diyom ben çok uzuyor şu an. gidip beyti sarma söyleyip "ansını siktiğim şeyi pahalıı" diye isyan edicem ben.

    7